Website

De website is het visitekaartje van jouw onderneming. Functionaliteit en imaging zijn beide belangrijk. Realiseer je dat de meeste bezoeken aan websites van heel korte duur zijn. Mensen bepalen binnen enkele seconden of ze op de juiste website zitten, en in de meeste gevallen kiezen ze om weg te klikken. Daarom is het cruciaal om goed over je website na de denken:

 

Wat straalt mijn website uit en wat bied ik aan?

 

Waarom zou een geïnteresseerde op jouw website blijven en niet naar de concurrent gaan? Deze vraag is bijna altijd moeilijk om goed te beantwoorden, omdat de keuze om op jouw website te blijven veelal gevoelsmatig is en antwoorden als 'ziet er beter uit' of 'biedt betere informatie' weinig zeggend zijn. Er zijn allerlei ontwerpregels waarvan bekend is dat ze we/niet werken, maar om er echt uit te springen moet je vooral veel valideren om te weten wat werkt. Veel ondernemers onderschatten hoeveel werk in het maken van een goede website zit. Laat je niet ontmoedigen, maar pak het stap voor stap aan. Hieronder vind je de stappen.

Huur een webdesigner in (of toch niet?)

Het grote voordeel van de inzet van een profesionele webdesigner is dat hij je snel aan een goede website helpt. Kijk natuurlijk naar de sites die hij al heeft ontwikkeld en of de webdesigner bij jou past.

 

Toch zou je de eerste niet zijn die teleurgesteld is over wat de webdesigner oplevert. Een webdesigner bouwt de website op basis van wat jij aanlevert. Als je branding/uitstraling niet duidelijk is, als niet duidelijk is waar jouw onderneming voor staat of als je geen goede teksten aanlevert dan zie je dat terug in de website. Hoe goed jouw webdesigner ook is. Zorg er dus voor dat je webdesigner goede input van jou krijgt.

 

Ook als je helemaal tevreden bent over de opgeleverde website is de kans groot dat je na enige weken of maanden al aanpassingen in jouw website wilt. En dat is logisch, want jouw website is nu in gebruik. Je krijgt feedback van klanten en zelf scherp je ook de positionering van jouw business verder aan. Dit zijn kansen voor verbetering. En handig als je dit gelijk zelf kunt aanpassen. Maak hierover afspraken met jouw webdesigner.

 

En sterker: als jouw website het hart vormt van jouw onderneming dan ben je voortdurend bezig met het verbeteren/aanpassen van jouw website. Immers, de markt en klanten wijzigen voortdurend en daar pas je je website op aan. Dit kunnen echter nooit grote of fundamentele aanpassingen zijn, want dat zou betekenen dat je de jouw business fundamenteel wijzigt. Is het wel meer fundamenteel, werk dan altijd vanuit het aanpassen van de ondernemingsstrategie.  

In de market fit fase?

In de market fit fase stel je vast of klanten bereid zijn om voor jouw product te betalen en je genoeg betalende klanten hebt. De winstmarge en hoeveelheid klanten moeten voldoende zijn voor een winstgevend businessmodel. Beleving (of emotie) zijn belangrijke drivers om tot aanschaf over te gaan. In jouw website breng je de klant daar mee in aanraking, zodat vanuit de beleving de verleiding ontstaat om jouw product te kopen. De relevantie van beleving  verschilt natuurlijk van product tot product en van klantgroep tot klantgroep, maar je kunt er niet om heen om (tot in bepaalde mate) aandacht aan te besteden aan beleving. De werking van de beleving valideer je ook van jouw website. Beleving en branding lopen hier in elkaar over. In website termen gaat het dan om logo, kleurgebruik, lettertype, afbeeldingen etc. Houdt de website in deze fase klein, want het gaat nog steeds om validatie. Pas in een latere fase ga je uitbreiden.

Bezoek van je website creëren

Tijdens de market fit fase zorg je voor meer bezoek aan je website. Dit doe je vooral door er voor te zorgen dat je via Google (en andere search engines) vindbaar bent. De techniek om hiervoor te zorgen heet Search Engine Optimization (SEO).  Dit is een vak apart en daarom is daar een aparte pagina aan gewijd.

 

Je kunt ook via zoekadvertenties op Google ervoor zorgen dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt en daarmee bezoek van jouw website stimuleert. Hiervoor kun je Google Ads gebruiken.

Website bezoek analyseren

Met Google Analytics kun je analyseren hoe het gebruik van jouw website is. Google Analytics zet je zo vroeg mogelijk in, want zodra je een website hebt wil je weten hoe het gebruik van jouw website is.

Ontwerp voor telefoon, tablet en desktop

De schermen van telefoon, tablet en desktop verschillen van grootte. Een website die je voor een desktop hebt ontwikkelt ziet er op een telefoon niet goed uit en omgekeerd. Webdesign pakketten bieden mogelijkheden om je te ondersteunen in het eenvoudig maken van pagina's voor verschillende apparatenvarianten van de webpagina's, maar desondanks kost dit extra tijd die je mogelijk beter anders kunt besteden. Bij het valideren van de branding/huisstijl is het zinvol om deze voor ieder device vroeg te valideren. Voor het ontwikkelen van de volledige website op alle apparaten kun je beter wachten totdat de validatie gereed is. Stel in een vroegtijdig stadium aan jouw gebruikers wat het voorkeursapparaat van hen is. In Google Analytics kun je zien welke apparaten zij daadwerkelijk hebben gebruikt.

Beveiliging Website

Voor de beveiliging van jouw website heb je een beveiligingscertificaat (SSL certificaat) nodig. Jouw webhoster biedt meestal een (gratis) dienst om dit certificaat voor je aan te vragen. Let er op dat het certificaat een beperkte geldigheidsduur heeft van vaak 3 of 12 maanden. Zorg er dus voor dat je niet vergeet om dit te verlengen in de situatie dat jouw webhoster geen automatische verlenging biedt. 

In de product fit fase?

Als jouw startup in de product fit fase zit dan is de eerste vraag wat het doel van de website is, en dat antwoord is: los ik een probleem van de klant op? Je richt je in deze fase volledig op het toetsen van de gemaakte hypotheses. Alle energie die je aan andere dingen besteedt is mogelijk onnodig bestede tijd en energie. Het gaat er in deze tijd vooral om, om snel hypotheses te valideren/falsificeren. Dit gaat er natuurlijk wel vanuit dat je een groep mensen uit jouw target groep hebt die je naar jouw website leidt. Weersta de verleiding om tijd te besteden aan ‘mooi maken’.

 

Kenmerk van deze fase is snel itereren. Als je een aanpassing wilt maken dan moet je dit direct kunnen doen. Zorg er dus voor dat je een webdesigner in het team hebt die direct beschikbaar is of doe het zelf. De huidige webdesign tooling is toegankelijke, waardoor je dit ook goed zelf kunt doen. Natuurlijk moet je eerst door een leercurve heen, maar dat heb je bij vele andere tools ook gedaan.