Startups zijn een sterke motor voor innovatie en economische groei. Iedereen kent voorbeelden van succesvolle bedrijven die zijn begonnen als een klein bedrijfje in een garage en nu miljarden dollars waard zijn. Wat we veel minder horen zijn alle initiatieven die mislukten, soms vanwege ideeën die toch niet zo goed waren, onvoldoende ondernemerschap en heel vaak omdat de concurrentie gewoon beter en sneller presteerde.
Laten we beginnen met de eenvoudige conclusie: als je idee toch niet zo goed is, kun je maar beter snel stoppen, zodat je geen tijd, energie en geld verspilt. Vind een ander idee!
In alle andere gevallen is het belangrijk om beter en sneller te zijn dan uw concurrenten. Klinkt makkelijk, is het niet? Het creëren van een bedrijf vanuit een innovatief idee is echter een bekwaam proces dat je kunt leren. En het helpt natuurlijk als je gezegend bent met talent. Hoe beter je bent, hoe groter je kans op succes! Eric Ries definieerde de LEAN Startup Method die beschrijft hoe je een startend bedrijf opricht. Deze methode is de meest geaccepteerde en toegepaste methode voor het maken van een startup. Hier vind je meer over LEAN Startup.
LEAN Startup richt zich op het creëren van een gevalideerd product waar klanten voor betalen. Dit is de core business voor startups. Als de startup succesvol is, groeit deze van startup via opschaling naar een groot bedrijf. Dit kan alleen worden bereikt als de focus verandert van het creëren van een innovatief product- en klantenbestand naar het runnen van een volwaardig bedrijf met een muture IT-infrastructuur, talentmanagement om talent aan te trekken en te behouden, marketing en verkoop, financiën enzovoort.
Red Harbour gebruikt LEAN Startup als kernmethodiek met aanvullende expertise op andere gebieden om een onderneming op alle aspecten snel te laten groeien.