Search Engine Optimization (SEO)

Zonder SEO vinden je klanten je (bijna) niet op internet!

 

Met SEO zorg je ervoor dat klanten jou vinden als zij een zoekopdracht opgeven in hun search engine (Google etc). Veel bedrijven besteden daarom veel tijd aan het optimaliseren van hun website met als doel om hoog in de lijst met zoekresultaten van Google te staan. Vaak is dit een ware concurrentieslag. Hoe lager je op de lijst met zoekresultaten staat hoe groter de kans dat jouw potentiële klant de hoger op de lijst staande concurrent benadert. Binnen het vak van webdesign is het optimaliseren van de vindbaarheid van de website een apart specialisme.

Hoe werkt een search engine?

De meest gebruikte search engine is Google. Hoe de search engine precies werkt houdt Google geheim, maar er is wel het nodige bekend over de werking. Als je meer over deze werking weet dan kun je hier rekening mee houden als je wilt dat anderen op jouw website terecht komen. Het zoekalgoritme van Google is niet één zoekalgoritme, maar is een samenstelling van zo'n 250 algoritmes voor selectie en paginaordening. 150 van deze algoritmes zijn bekend, maar de overige houdt Google geheim. Google bepaalt op basis van een aantal afgeleide criteria hoe relevant een site is.

 

Google zal een website beoordelen als een relevantere website als:

- mensen vaker een website bezoeken

- mensen langer op een website blijven

- mensen meer pagina's op een website bekijken

- andere websites naar een website verwijzen

- de website beter is beveiligd

- de website een goede sitemap heeft

- de website voldoende inhoud heeft

- de keywords van de site goed zijn gekozen

- en nog veel meer

 

Google zal je ook hoog in de zoekresultaten plaatsen als je Google hiervoor betaalt. Zie hiervoor

 

 

Deze zoekresultaten zijn herkenbaar door de tekst 'Adv' voor het zoekresultaat.

De rol van de positie op het zoekwoord op de pagina

Een woord dat in een titel voorkomt heeft voor Google meer relevantie dan een woord dat midden in een paragraaf voorkomt. Google onderscheidt 6 niveau's van relevantie:

1. Page Title 

2. Page Subtitle

3. Header1 / H1

4. Header2 / H2

5. Header3 / H3

6. Tekst

 

Woorden in de Page Title zijn heeft meest relevant en in de Tekst het minst. Zorg er daarom voor dat de woorden waarop je wilt dat mensen jouw site vinden op de juiste plek staan.

 

De niveau's zijn in de tekst van de pagina (de HTML tekst) herkenbaar o.b.v. zogenaamde tags, nl. <title>, <subtitle>, <h1>, <h2>, <h3> en <p>. Het is de moeite waard om goed uit de zoeken hoe de omgeving waarmee jij jouw website bouwt gebruik maakt van deze tags. In Chrome kun je de pagina source bekijken (ctrl u) en zien welke tags voor jouw pagina zijn gebruikt.

 

Tip: als je tekst schrijft in de zelfde kleur als de achtergrond dan is deze relevant voor het zoeken, maar niet leesbaar voor de bezoeker. Hiermee kun je attentie op de pagina creëren voor de search engine zonder dat de bezoeker hiervan hinder heeft.

Search Keywords

Op de webpagina kun je woorden opnemen waarop jij wilt dat mensen deze webpagina vinden. Deze keywords zijn op de webpagina als meta informatie opgenomen. Google maakt gebruik van de informatie die is opgenomen in de keywords. Als je de Yoost plugin installeert in jouw web design tool kun je eenvoudig de keywords per pagina opvoeren.

Meten is weten!

'Meten is weten' is onderdeel van de kernwerkzaamheden van een startup. Een van de belangrijkste dingen om te meten is het bezoek en gebruik van de website. Je wilt weten op welke keywords mensen bij jouw site terecht komen, welke pagina's ze bezoeken en hoe lang ze blijven. Hoe doorlopen ze de funnel? Waar komen ze binnen (landing) en waar vertrekken ze (exit). Je doet dit heel kortcyclisch om optimaal de leerhypotheses te valideren of falsificeren. Of anders gezegd: je wilt jouw Growth Engine versterken.

 

 

 

Google Analytics is voor het analyseren van het gebruik van een website de meest gebruikte tool. Meer over het gebruik van Google Analytics vind je hier.