Home / Expertise / Business / Ondernemer
Red Harbour gebruikt het '7 golden coins model' om de belangrijkste eigenschappen van de ondernemer (the entrepreneur) te beschrijven. Idealiter beschikt de ondernemer over alle 7 kwaliteiten.
De visie is het kompas van de ondernemer. De visie is veelal gebaseerd op persoonlijke overtuigingen en expertise. De visie voedt de andere golden coins.
De vaardigheid om ergens voor te kiezen dat afwijkt van de geldende norm. Omgang met weerstand van anderen. Voorbereid zijn om zowel te winnen als te verliezen. Risico nemen maar geen onverantwoordelijke keuzes maken.
De kracht om doelen te realiseren. Focus. Energiek. Drive is de stuwende kracht om de visie te realiseren.
De vaardigheid om te reageren op veranderende inzichten en omstandigheden. Een goede balans tussen doorzetten op de bestaande weg en het wijzigen van richting.
Strategisch financieel inzicht. De bepalende inkomsten en kosten factoren kennen. Winstbewust. Prijsstrateeg. Bewust van de liquiditeitspositie in de onderneming. Vooruit kijkend.
De vaardigheid om de onderneming en het product te verkopen. Sterke persoonlijke presentatie en spreekvaardigheid. Herkenning van commerciele mogelijkheden. Marketing en Sales vaardigheden. Prijs strateeg. Overtuigend en empathisch naar klanten.
De vaardigheid om zich persoonlijk in de klant, het personeel of business partners in te leven. Empathie is belangrijk om betere relaties en betere producten op te bouwen. Empathie zorgt ervoor dat de ondernemer producten maakt die klanten willen. Een empathische ondernemer trekt getalenteerd personeel aan.