NL  -  UK

LEAN Startup Eric Ries Utrecht korte beschrijving gratis sjabloon template samenvatting methode beter sneller goedkoper hulp help wat is value proposition business model canvas growth engine validatie feedback cyclus hypothese falsificatie risky assumptions minimum viable product MVP product visie personas probleem solution market fit wie is de klant wat is het probleem statement actionable metrics user experiment  Amsterdam Delft Leiden Eindhoven Wageningen Nederland incubator groei versneller coach adviseur consultant

Red Harbour Safe Haven for Startups

De basisprincipes van LEAN Startup zijn:

1. Ondernemers zijn overal

2. Ondernemen is management

3. Gevalideerd leren

4. Innovatieboekhouding

5. Bouwen -> Meten -> Leren

Lees meer...

- Een startup vraagt ​​om een ​​'true north': de visie. Lees verder...

- Startups hebben een groeimotor. Lees verder...

- Veranderen of doorzetten. Lees verder...

- Elke tegenslag is een leermoment

- Evenwicht tussen de parallelle activiteiten, zoals productontwikkeling, marketing, verkoop, kwaliteitsverbetering, ...

LEAN Startup Feedback Cycle

De groei van een Startup kent 3 fases:

1. Problem Fit

2. Solution Fit

3. Market Fit

 

Werk per fase de modellen uit die hieronder per fase zijn aangegeven. Het is hiervoor absoluut noodzakelijk om intensief met (potentiële) klanten samen te werken. Lees meer hier over in de Mom Test. Een vaak voorkomende valkuil is om teveel geloof te hebben in de potentie van de eigen oplossing en daardoor het probleem van de klant onvoldoende te valideren. Trap hier niet in! Geloof in jezelf heeft vele mooie kanten, maar werkt op dit punt in de regel tegen je!

 

Werk kort cyclisch conform de LEAN Startup feedback cycle

LEAN Startup

Wat is LEAN Startup?

LEAN Startup is een methode voor het maken van een startup onderneming en is ontwikkeld door Eric Ries op basis van zijn ervaringen met het ontwikkelen van startups. LEAN Startup is de de facto standaard in de markt. Hieronder vind je een beschrijving van LEAN Startup inclusief de verwijzingen naar veel gebruikte modellen, zoals BMC, SWOT en Personas. Ook vind je meer terug over gevalideerd leren en de fasering met problem fit, solution fit en market fit.

 

Bijna alle oprichters kunnen je vertellen dat het oprichten van een startup hard werken is en dat zij vele uitdagingen hebben getrotseerd. Er is niet zoiets als een 'gemakkelijke startup'. Desondanks zijn vele oprichters succesvol gebleken, en kun jij een van hen zijn. Stel jezelf ook de vraag of jij de talenten voor het ondernemerschap voor het oprichten van een startup. Als je meer help nodig hebt dan kan Red Harbour je helpen met coaching en consultancy. Op de pagina’s met de ondersteunende modellen vind je gratis sjablonen.

Wat is een Startup?

Niet elke startende onderneming is een startup. Een startup is een bedrijf met een innovatief idee. Het product dat uit dit idee voortkomt, is zowel schaalbaar als herhaalbaar en is mogelijk gemaakt door de nieuwste technologie. De toekomst van een startup is onzeker, want in het begin is niet bekend wat klanten van het product vinden. Vaak kent een startup zijn klanten niet, laat staan ​​dat hij weet of hij de juiste klanten benadert. Lees meer...

Voordelen van LEAN Startup

Er zijn veel voorbeelden van ondernemers die met een krachtig idee een succesvolle onderneming hebben gemaakt. De unicorns, zijn daarvan de meest aansprekende voorbeelden. Nederlandse unicorns zijn b.v. Adyen, Mollie, Messagebird, Bunq en Gitlab.

 

Tegenover de successen staan ook veel startups die ophouden te bestaan, door faillisement of stopzetten van de onderneming. Deze oorzaken kunnen zowel liggen in het gebrek aan commerciële potentie van het idee als het gebrek aan ondernemerschap.

 

De LEAN Startup methodiek sluit hier op aan door: 

1. snel te  leren over wat wel en niet werkt

2. te experimenteren op kleine schaal

3. een aanpak met minder tijd- en kostenverlies

 

Afhankelijk van de potentie van het idee en de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om jouw propositie te maken kan de ontwikkeling van jouw startup heel snel gaan of juist heel langzaam. In het laatste geval is het advies om snel te stoppen. Als er potentie voor jouw idee was geweest dan had je die al veel eerder gerealiseerd. Durf te stoppen! Dat bespaart tijd en kosten. Die kun je beter stoppen in de ontwikkeling van een ander idee.

Maak de iteraties zo kort mogelijk.

1. Problem fit:

valideer het probleem.

 

Is het de moeite waard om het probleem op te lossen?

2. Solution fit:

valideer dat de oplossing een oplossing is voor het probleem.

3. Market fit:

Valideer dat je een winstgevende onderneming kunt maken met de oplossing die voortkomt uit het idee. 

NL  -  UK

(*) Klik voor meer informatie

LEAN Startup Fasering

* Total Addressable Market

* Eerste Prototypes

* Product Visie

* Groei Model

* Prijs Model

* Actionable Metrics

* Aanname Overzicht

* User Experiments

* Product

* Growing Customer Base

* Organisatie

Wat is LEAN Startup?

LEAN Startup is een methode voor het maken van een startup onderneming en is ontwikkeld door Eric Ries op basis van zijn ervaringen met het ontwikkelen van startups. LEAN Startup is de de facto standaard in de markt. Hieronder vind je een beschrijving van LEAN Startup inclusief de verwijzingen naar veel gebruikte modellen, zoals BMC, SWOT en Personas. Ook vind je meer terug over gevalideerd leren en de fasering met problem fit, solution fit en market fit.

 

Bijna alle oprichters kunnen je vertellen dat het oprichten van een startup hard werken is en dat zij vele uitdagingen hebben getrotseerd. Er is niet zoiets als een 'gemakkelijke startup'. Desondanks zijn vele oprichters succesvol gebleken, en kun jij een van hen zijn. Stel jezelf ook de vraag of jij de talenten voor het ondernemerschap voor het oprichten van een startup. Als je meer help nodig hebt dan kan Red Harbour je helpen met coaching en consultancy. Op de pagina’s met de ondersteunende modellen vind je gratis sjablonen.

Wat is een Startup?

Niet elke startende onderneming is een startup. Een startup is een bedrijf met een innovatief idee. Het product dat uit dit idee voortkomt, is zowel schaalbaar als herhaalbaar en is mogelijk gemaakt door de nieuwste technologie. De toekomst van een startup is onzeker, want in het begin is niet bekend wat klanten van het product vinden. Vaak kent een startup zijn klanten niet, laat staan ​​dat hij weet of hij de juiste klanten benadert. Lees meer...

De basisprincipes van LEAN Startup zijn:

1. Ondernemers zijn overal

2. Ondernemen is management

3. Gevalideerd leren

4. Innovatieboekhouding

5. Bouwen -> Meten -> Leren

Lees meer...

De groei van een Startup kent 3 fases:

1. Problem Fit

2. Solution Fit

3. Market Fit

 

Werk per fase de modellen uit die hieronder per fase zijn aangegeven. Het is hiervoor absoluut noodzakelijk om intensief met (potentiële) klanten samen te werken. Lees meer hier over in de Mom Test. Een vaak voorkomende valkuil is om teveel geloof te hebben in de potentie van de eigen oplossing en daardoor het probleem van de klant onvoldoende te valideren. Trap hier niet in! Geloof in jezelf heeft vele mooie kanten, maar werkt op dit punt in de regel tegen je!

 

Werk kort cyclisch conform de LEAN Startup feedback cycle

* Total Addressable Market

* Eerste Prototypes

* Product Visie

* Groei Model

* Prijs Model

* Actionable Metrics

* Aanname Overzicht

* User Experiments

* Product

* Growing Customer Base

* Organisatie