Red Harbour Safe Haven for Startups

Google Search Console

Verbeter de vindbaarheid van jouw website

Bij het optimaliseren van het vinden kun je niet om Google Search Console (GSC) heen. GSC helpt het je bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Veel bedrijven besteden veel tijd aan het gebruik van Google Search Console om de pagina's van hun website hoger in de Google rank te krijgen. Cruciaal om de resultaten marketing funnel te verberen. Het maakt al een groot verschil of jouw website op de eerste of tweede pagina staat, laat staan als jouw website op pagine 10 of nog veel lager staat.

NL  -  UK

Registratie bij Google Search Console

Om gebruik te maken van GSC en Google Analytics (GA) heb je een Google account nodig. Heb je deze niet, maak deze dan aan.

 

Als je bent ingelogd met je Google account en je maakt de eerste keer gebruik van GSC of GA dan krijg je de vraag om jouw website te registreren bij GSC of GA. 

 

Bij de registratie krijg je een tracking code (UA-nnnnnnnnnn) en een stukje HTML code. Deze neem je op in de HTML code van jouw website, zodat Google het gebruik van jouw website kan vastleggen. De meeste webdesign pakketten bieden de mogelijkheid (b.v. onder de SEO gegevens) om de tracking code in te voeren, zodat deze automatisch is opgenomen in de gegenereerde HTML code. Het stukje HTML code heb je dan niet meer nodig.

Wat kun je met Google Search Console?

In de basis beschikt GSC over twee type functies

1. Opvoeren: GSC bekend maken met de actuele versie van jouw website

Registratie sitemap

Indiceren pagina's (URL inspectie)

 

2. Analyseren: welke zoekacties zijn uitgevoerd en wat zijn daarvan de resultaten

Zoekresultaten inzien

Mobile Usability

Links

Zoekresultaten inzien

Dit is de optie 'performance'

 

Hier zie je over een bepaalde periode (zelf kiezen!) de volgende gegevens:

1. Aantal clicks op jouw website

2. Aantal keren dat de website zichtbaar is in de zoekresultaten

3. Percentage dat bij een zichtbaar resultaat op het zoekresultaat wordt geklikt

4. De gemiddelde positie in de zoekresultaten (hoe lager dit getal hoe beter)

 

In de tijdbalk zie je de absolute hoogte van de resultaten en hoe de resultaten zich in de loop van de tijd ontwikkelen.

Doel is natuurlijk om zoveel mogelijk traffic op je website te creëren en daarvoor ga je verbeteringen toepassen op zowel de webpagina's als de zoekwoorden. Daarvoor bekijk je de gegevens in de tabs onder de tijdbalk. Hierin zie wat de resultaten zijn per zoekwoord, webpagina, land en device. Bekijk deze gegevens goed en bepaal welke aanpassingen nodig zijn op de webpagina's en zoekwoorden. Met welke zoekwoorden wil je als eerste verschijnen en met welke maakt het niet zoveel uit? Kijk ook naar de zoekwoorden waarmee je veel in de zoekresultaten verschijnt. Deze zoekwoorden vormen vaak een goed aanknopingspunt om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

 

Als je zelf zoekwoorden intikt in Google dan geeft Google onder aan de pagina suggesties voor andere zoekwoorden. Maak hier ook gebruik van. Kijk ook naar de gegevens van de 'URL inspection'. Mogelijk maakt Google voor het uitvoeren van de zoekopdracht nog gebruik van oude gegevens.

Sitemap registreren

Google plaatst jouw website hoger in de zoekresultaten als je website een sitemap heeft.

 

Deze website kan twee gedaantes hebben:

1. sitemap.xml

Veel web design tools creëren automatisch het bestand www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml. Vervang hierbij jouwwebsite door de naam van jouw website. Registreer dit bestand onder index -> sitemaps.

2. sitemap.html

URL Inspectie

Met de URL inspectie kun je zien wanneer Google voor de laatste keer een pagina van jouw website heeft geanalyseerd en geindiceerd (gecralwd). Wijzigingen die je na dit tijdstip aan je website hebt aangebracht zijn niet bekend bij de zoekmachine van Google. Door op 'request indexing' te klikken verzoek je Google om de pagina te analyseren en indiceren. Het kan enkele dagen duren totdat Google dit heeft uitgevoerd en regelmatig gebeurt het ook dat het helemaal niet plaats vindt en je de pagina opnieuw aan moet bieden (daar geeft Google geen melding van en moet je zelf in de gaten houden). Google heeft het aantal 'request indexing' verzoeken gemaximeerd op 10 per dag.

Laat je niet gek maken!

Diverse partijen adverteren dat je met hun advies en/of tooling een paar honderd duizend hits per maand op jouw website kunt krijgen. Of dat haalbaar is hangt sterk van jouw business af en het aantal keren dat mensen het zoekwoord in Google intikken. Sommige zoekwoorden zijn heel courant en sommige juist niet. Heb je een specialistische business dan is 1.000 hits per maand misschien al heel mooi. Dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je daarmee een winstgevende onderneming hebt. Een goede maatstaf is om jezelf te vergelijken met jouw directe concurrenten. Probeer diverse relevante zoekwoorden in te tikken in Google en kijk waar jij en jouw concurrenten in het overzicht verschijnen. Verschijn je veel hoger dan doe je het al heel goed, verschijn je lager dan heb je nog verbeteringen aan te brengen. 

Mobile Usability

Google plaatst jouw website hoger in de zoekresultaten als jouw website er op een mobiele telefoon goed uit ziet. Google onderzoekt jouw website op opmaak en geeft bij mobile usability aan welke webpagina's problemen hebben met de leesbaarheid.

Links

De links pagina geeft een overzicht van de externe - en interne pagina's die naar jouw site linken. Het is vooral handig om te weten welke externe websites naar jouw website linken. Sommige pagina's zou je hier verwachten, maar zie je (vaak) niet terug zoals je Google bedrijfspagina, je LinkedIn pagina of je Facebook pagina.