Red Harbour Safe Haven for Startups

Growth accelerator for startups & scaleups

Wat is de customer journey?

De customer journey (klantreis) beschrijft hoe de (potentiële) klant interactie heeft met met het bedrijf. De customer journey maakt verbeterpunten zichtbaar. Zeker als de 'Moments of Truth' zijn mee genomen. De klantreis kan van persona tot persona verschillen. Maak een Customer Journey voor iedere persona.

Customer Journey / Klantreis

Werkwijze

1. Groepeer de klantinteracties logisch in stages, zoals oriëntatie, verkoop, gebruik en exit.

2. Definieer een activiteit voor elke klantinteractie.

3. Beschrijf het gevoel / emotie die de (potentiële klant) heeft bij elke interactie in Feeling.

4. Plaats de stippen op de positieve / negatieve schaal om de emotie van de klant weer te geven. Gebruik open stippen voor interacties die cruciaal zijn in de klant interactie. Dit zijn de Moments of Truth. Gebruik gesloten stippen voor andere interacties.

5. Analyseer de fasen, activiteiten en gevoelens en definieer kansen voor verbetering (Opportunities for Improvement).

Creëer de Customer Journey met personen met verschillende rollen, zoals verkoop, klantenondersteuning, financiën, juridische zaken, productbeheer. Elke rol zal zijn eigen perspectief toevoegen. Dit leidt tot een geïntegreerd perspectief en verbetert de kwaliteit van de Customer Journey.

Vervolg Activiteiten

Bepaal welke kansen voor verbetering je wilt implementeren. 

Plan de volgende update van de Customer Journey, maar wacht niet langer dan 3 maanden.

Als je je nu concentreert op het verbeteren van de Growth Engine, werk de Growing Journey dan elke cyclus bij.

Valideer na elke cyclus welke impact verbeteringen hebben gehad.

NL  -  UK