NL - UK

Business Plan voorbeeld help hulp nodig support startup scaleup Red Harbour Utrecht Hans Rood visie missie crowd funding investeerder angel nodig Dragons Den bank BMC marketing plan sales forecast gratis sjabloon template wat zet ik in het ondernemers plan KvK Kamer van Koophandel Amsterdam Delft Wageningen Eindhoven Leiden

Red Harbour Safe Haven for Startups

Wat als je er niet klaar voor bent?

Als je LEAN Startup toepast: Maak je geen zorgen en ga door met product- en marktvalidatie. Als je niet weet of je er een bedrijf van kunt maken, hoef je je geen zorgen te maken over het schrijven van een ondernemingsplan. Lees deze pagina verder, want het geeft richting voor het opzetten van je bedrijf. Als je niet alles weet: begin met schrijven en definieer acties voor de open vragen. Dit geeft je focus en zorgt ervoor dat je sneller beweegt. Als je je ondernemingsplan deelt, wees dan niet bang voor onbeantwoorde vragen. Laat zien wat je niet weet en bepaal acties om deze vragen te beantwoorden.

Business Plan Tip van Red Harbour
Business Plan tip van Red Harbour

Business Plan

Beschrijf typische klanten door het invullen van Personas. Dit geeft je inzicht in de behoeftes van jouw klanten en de redenen waarom ze jouw product kiezen.

Wat staat er in het businessplan?

1. Jouw missie en visie.

Wat drijft jou om jouw energie in deze onderneming te stoppen? Zie <work out> over het schrijven van uw missie en visie.

 

2. Jij en/of het Leadership Team

Ben je een ondernemerstype? Wat is je achtergrond? Wat is jouw ervaring? Wat zijn jouw talenten? Ondernemerschap gaat meer over het vermogen om te reageren op veranderingen dan van tevoren weten wat te doen. Misschien heb je de juiste talenten en karakter om ondernemer te zijn, maar ben je er niet klaar voor. In dit geval bevind je tussen veel mensen die leren door te doen. Dus ga ervoor en zorg ervoor dat je een goede omgeving voor jezelf organiseert om te leren een succesvol ondernemer te worden. Neem wat risico, maar overdrijf het niet. Wees voorzichtig!

 

3. Waarde voor de klant

Mensen en bedrijven kopen goederen of diensten omdat het hun waarde geeft waarvoor ze willen betalen. Dit kan een financiële waarde zijn, maar ook geluk, een gevoel van verbondenheid of erkenning.  Zorg voor empathie met je klant en praat met jouw klanten over jouw aanbod en test/valideer wat ze kopen en bereid zijn ervoor te betalen. Pas jouw aanbod voortdurend aan en verbeter het op basis van feedback van klanten!

 

4. Markt

Beschrijf de markt en de klantsegmenten. Welke soorten klanten heeft u? Hoeveel zijn ze bereid te betalen? Wat zijn uw Unique Selling Points (USP's). Wie zijn jouw concurrenten?

Vul eerst het Business Model Canvas (BMC) in.

Het businessplan rechtvaardigt de plannen voor jouw startup bedrijf. Wat is jouw missie en visie? Wie zijn jouw klanten? Welke producten verkoop je ze? Wat is de positie van het bedrijf in de markt? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Wat zijn de ambities? Wat zijn de kansen en uitdagingen? Hoe kom je daar? Wat zijn de voorspelde winstgevendheid en kosten? Red Harbour kan je ondersteunen met het opstellen van jouw business plan en verkrijgen van een financiering bij bank, crowd funding of investeerder/angel. Het sjabloon voor het business plan vind je onderaan deze pagina.

NL - UK