Het Business Model Canvas (BMC) is een samenvattend Business Plan.

De waardepropositie is het belangrijkste element van de BMC.

De linkerkant (t/m Value Proposition) richt zich op de interne organisatie.

De rechterkant is gericht op de klant.

Customer Relationships

Hoe communiceer je met je klanten. Ontmoet je ze persoonlijk of communiceer je alleen via je website of mail. Krijgen sommige klantgroepen meer of minder aandacht?

Business Model Canvas (BMC)

Waarde voorstel

Welke waarde lever je aan jouw klanten? Waarom zijn ze bereid om daarvoor te betalen? Welk probleem van de klant lost jouw propositie op?

Klantsegmenten

Welk type klanten kopen jouw waardepropositie? Gebruik personas om ze in meer detail uit te werken.

Channels

De kanalen van marketing en verkoop.

Revenue Streams

Wat zijn de financiële voordelen? Eventuele niet-financiële voordelen?

Key Partners

Wie zijn de belangrijkste partners die bijdragen aan de value proposition?

Key Activities

Wat zijn de belangrijkste activiteiten om de value proposition te maken?

Key Resources

Wie zijn de belangrijkste medewerkers en wat is de belangrijkste apparatuur om jouw waardepropositie te creëren?

Cost Structure

Welke kosten zijn vast en wat is flexibel. Welke kostenelementen zijn duur. Kun je de kosten verlagen door op te schalen?